
Teknologin främjar globalt samarbete
En mobil från Huawei är kinesisk bara till namnet. Det innehåller oundgängliga komponenter som halvledare och operativsystemet android, båda tillverkade i USA. På samma sätt är USA beroende av grundämnen som cerium, dysprosium och erbium som utvinns i Kina. Dessa används i förädlad form i vindkraftsturbiner, elektronik och i försvarsindustrin. Kina står också för 80 % av produktionen av neodymmagneter som används i mobiltelefoner. Om USA höjer tullar på någon produkt från Kina kan alltså Kina svara med samma mynt. Som tur var inser de som förhandlar om ett nytt handelsavtal att båda parterna har allt att vinna på en överenskommelse.
Digital teknik tar hand om kunden
Unika metaller som magneter är essentiella för produktionen av mobiltelefoner, de behöver knappast marknadsföring. Men i klädbranschen är situationen annorlunda. Om du skaffar ett medlemskap i en butik så kommer du få uppföljning och tips i din mailbox. Företaget Rule kan sköta all digital kommunikation med marketing automation för ett företag. Det kan röra sig om allt från uppföljningar till tips om nya kampanjer. Ett fackförbund kan också behöva kommunicera med sina medlemmar om event och utbildningar.
Tik Tok gör succé
En mobiltelefon har en videokamera men ändå föredrar många att ladda ner den kinesiska appen Tik Tok för att göra sina filmer. Koreanska kulturella fenomen som K-pop och “Gangnamn-Style” är välkända i Väst. Men även den kinesiska video-appen Tik Tok har fått ett genombrott på den globala marknaden. För att nå ut till världsmarknaden var Tik Tok tvungen att köpa upp ett Los Angeles-baserat kinesiskt företag som hette Musical.ly. Det var med hjälp av Musical.lys plattformar som Tik Tok kunde nå ut på USA-marknaden och till resten av världen. Tik Toks nytillträdde VD heter Kevin Mayer och arbetade tidigare på Walt Disney.